مضرات نور آفتاب برای مو

مضرات آفتاب برای مو

نور خورشید یکی از عوامل محیطی شناخته می شود، که درصد زیادی از افراد با آن رو به رو هستند. این نور تاثیرات مختلفی بر بدن افراد دارد. نور خورشید موجب تولید رنگ های پوستی می شود و به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند. زمانی که نور خورشید از بالا می تابد، اولین نقطه ای که در تماس با آن قرار می گیرد، موی سر شناخته می شود. 

در فصل تابستان تابش نور خورشید بسیار شدید است و می تواند آسیب زیادی به پوست و مو وارد کند. این نور دارای اشعه ماورا بنفش بوده و یکی از عوامل آسیب زا برای موها به شمار می رود.

در ادامه این مقاله به مضرات آفتاب برای مو اشاره خواهیم کرد، پس در صورتی که به سلامت موهایتان اهمیت می دهید، تا انتها همراه ما باشید.

مضرات آفتاب برای مو

مضرات نور خورشید برای مو چیست؟

همانطور که گفته شد نور خورشید علاوه بر فواید زیادی که برای بدن دارد، آسیب زیادی به موها وارد می کند، که برخی از این آسیب ها شامل موارد زیر است:

تخریب کوتیکول های مو

به قسمت بیرونی موها کوتیکول گفته می شود. اشعه های UVA و UVB موجود در نور خورشید اسیدهای آمینه موجود در این لایه مو را تخریب کرده و درخشندگی آن را از بین می برد. علاوه بر این امکان شدیدتر بودن این آسیب ها وجود دارد و ممکن است موجب زبر و وز شدن موها شود. یکی از مضرات آفتاب برای مو تخریب اسید آمینه های کریستین مو به شمار می رود. از جمله تاثیرات نور آفتاب برای مو آسیب های سازه ای شناخته می شود.

قرار گرفتن مو در مقابل پرتوهای فرابنفش نوع B پیوندهایی که به الیاف کراتین مو می پیوندند را مورد حمله قرار داده و در نهایت این موضوع درخشندگی موها را از بین برده و به شکنندگی و ایجاد موخوره منجر می شود.

تغییر رنگ مو

از دیگر تاثیرات منفی آفتاب برای موها، تغییر رنگ مو شناخته می شود.  معمولا موهای بلوند که تغییر رنگ داده اند و به پایه رسیده اند، ملانین کمتری دارند، به همین دلیل نسبت به موهای قهوه ای و تیره کمتر دچار آسیب می شوند. اشعه های ماورا بنفش نوع A موجب تغییر رنگ مو می شوند. معمولا مواد ضد عفونی کننده مانند کلر به موهای بلوند رنگ سبز می دهند. 

خشکی و شکنندگی مو

اشعه ماورا بنفش خورشید به ملانین مو حمله کرده و پیوندهای کراتین موجود در مو را می شکند؛ همین موضوع موجب کدری و شکنندگی موها می شود. در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور مداوم و طولانی مدت پیشنهاد نمی شود.

قرار گرفتن موها در برابر نور خورشید موجب خشکی، شکنندگی و کدر شدن موها می شود. کریستال های آب نمک مانند آینه هایی اشعه ماورا بنفش را جذب می کنند و این موضوع موجب سوزش مو نیز خواهد شد. پیشنهاد می شود هنگام خروج از دریا در آب شیرین یا آب های غیر نمکی حمام کنید.

محافظت از مو در برابر آفتاب

چگونه از آسیب آفتاب بر مو جلوگیری کنیم؟

اینکه موها در برابر نور خورشید قرار نگیرند، کمی دشوار است، اما به کمک روش های زیر می توانید از آسیب موها جلوگیری کنید.

شستشوی مو

گرما، گرد و غبار و رطوبت، موجب آسیب مو و پوست سر و عفونت های باکتریایی می شود؛ به همین دلیل بهتر است موهای خود را پس از قرارگیری در آفتاب بشویید.

چرب کردن مو

همانطور که می دانید شستشوی مداوم موها موجب از بین رفتن رطوبت می شود؛ به همین دلیل بهتر است موهای خود را با روغن مناسبی مانند آرگان چرب کنید. استفاده از روغن موجب نرمی و لطافت موها شده و در از بین بردن وز موها نقش موثری دارد. علاوه بر این روغن آرگان در از بین بردن ریزش مو و شوره سر نیز موثر است.

پوشش سر در برابر نور خورشید

برای جلوگیری از آسیب های ناشی نور آفتاب، می توانید از روسری یا هر پوشش دیگری استفاده کنید.

استفاده از کلاه هنگام شنا

سعی کنید هنگام شنا از کلاه های مخصوص استفاده کنید، تا از کلر و سایر مواد شیمیایی دور بمانید. کلر موجود در آب استخر به موها آسیب رسانده و به خشکی، کدر شدن و شکنندگی آن ها منجر می شود. توجه به این نکته در استخرهای رو باز اهمیت بالایی دارد؛ زیرا در این صورت موها هم در برابر اشعه فرابنفش و هم کلر قرار می گیرند و بهتر است پس از شنا کردن به سرعت موهایتان را با آب شیرین بشویید.

عدم استفاده از سشوار و اتوی مو

سشوار و اتوی مو آسیب زیادی به موهایتان وارد می کند، پس استفاده از این لوازم را به حداقل برسانید.

دلایل محافظت از مو در برابر نور خورشید

مو از مهم ترین عوامل زیبایی چهره انسان محسوب می شود. یکی از اثرات منفی نور خورشید، خشکی و وز شدن موها محسوب می شود. برخی از دلایل محافظت از مو در برابر آفتاب شامل موارد زیر است:

ریزش مو

اشعه فرابنفش نور خورشید آسیب زیادی به پوست و مو وارد می کند؛ به همین دلیل اشخاصی که در شغل و حرفه خود به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار می گیرند، به بیماری های پوستی سر مبتلا می شوند. این مشکل با سخت شدن پوست سر و سنگفرشی شدن آن همراه خواهد بود و در نتیجه موها تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و به مرور زمان نازک و دچار ریزش می شوند.

مضرات نور آفتاب برای مو

سفیدی زودرس مو

موی انسان تحت تاثیر ملانین قرار می گیرد. معمولا ملانین تحت تاثیر ژن از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود. با افزایش سن رنگدانه های ملانین به مرور زمان از بین می روند و در نهایت موها سفید و خاکستری می شوند. زمانی که موها در معرض نور شدید خورشید قرار می گیرند، به ملانین موجود در موها آسیب رسیده و به روشن شدن موها منجر می شود. این موضوع در طولانی مدت آسیب زا بوده و شاهد سفید شدن موهایتان خواهید بود.

سرطان

 معمولا پوست سر در برابر نور خورشید قرار می گیرد، که ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. هزینه درمان این نوع مشکل بسیار بالا بوده و پس از درمان نیز امکان ریزش مجدد موها وجود دارد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می توانید از مواد محافظت کننده برای پوشش ساقه موها استفاده کنید.

جمع بندی پایانی

شناخت مضرات آفتاب برای مو برای درصد زیادی از افراد حائز اهمیت است. در مراقبت از موها، آشنایی با مضرات آفتاب و روش های مراقبت از مو در برابر نور خورشید اهمیت بالایی دارد، که در این مقاله تمامی موارد را مورد بررسی قرار دادیم.