آیا ویژگی های بهترین جوراب مخصوص دویدن را می دانید؟

جوراب مخصوص دویدن

جوراب مخصوص دویدن، بر خلاف تصور اکثر افراد که فکر می کنند که محصولی ساده و بی اهمیت است، اما جوراب های نامناسب می توانند سرعت دویدن شما را خیلی پایین بیاورند و حتی باعث ایجاد تاول بشوند. اینکه بدانید یک جوراب مناسب دویدن باید دارای چه ویژگی هایی باشد و اینکه شما بدانید دقیقا باید دنبال چه چیزی بگردید؛ بر روی کیفیت دویدن و تمرین شما، تاثیری حیاتی دارد.

تفاوت بین یک جوراب استاندارد برای مسابقات و تمرینات دویدن با یک مدل ساده آن، از زمین تا آسمان است. (یک دویدن راحت و سریع تا یک دویدن سخت و دردناک)

به پا داشتن یک پوشش غیر استاندارد و نامناسب برای دویدن حتی شده برای مسافتی کوتاه (یک کیلومتر یا کمتر) می تواند باعث اثرات و مشکلات ناخوشایندی مانند: تاول، عرق سوزی، بوی بد، ایجاد قارچ و سایر حساسیت های پوستی بشود. این اصلا مساله ای غیر معمولی نمی باشد که یک دونده حتی شده به مدت یکسال، جورابی نامناسب را بپوشد؛ بدون اینکه حتی بداند که چه تفاوتی بین مدل استاندارد و اصلی آن وجود دارد.

در ادامه با نیلاتن همراه باشید تا ویژگی های اصلی این مدل از جوراب های ورزشی را شرح بدهیم.

انتخاب بهترین جوراب مخصوص دویدن

باید بگوییم که آنها دارای مدل و طرح های مختلف، الیاف متفاوت، ضخامت ها و اندازه های گوناگون می باشند. حالا از کجا متوجه بشویم که کدام یک را انتخاب کنیم؟ در اینجا می خواهیم با هم چند نکته را یاد بگیریم، که در انتخاب های بعدی خودمان بکار ببریم.

می شوند. بنابراین ، از کجا می دانید که کدام جوراب های مناسب برای شما مناسب هستند؟ در اینجا چند نکته در مورد اینکه در جفت جوراب های بعدی خود باید چه چیزی را جستجو کنید آورده شده است.

1- الیاف و مواد جوراب را در نظر بگیرید.

مهمترین فاکتور در انتخاب یک جوراب مناسب، الیاف به کار رفته در آنها می باشد که؛ به پاهای شما قابلیت نفس کشیدن می دهد، پاها را خشک نگه می دارد و همچنین از پوست تان در برابر جوش،تاول، خارش و انواع تحریکات پوستی محافظت می کند.

در اینجا جا دارد که قبل از هر چیز، این توصیه را به شما بگوییم که دور جوراب های صد در صد پنبه ای را خط بکشید. در نظر داشته باشید که وقتی پنبه 100% خیس بشود این رطوبت را باقی نگه می دارد. بنابراین اگر پاها عرق کنند یا وارد یک گودال آب بشویید، این رطوبت همین طور با شما باقی می ماند. این قضیه موجب ایجاد حس ناراحتی و حتی ایجاد تاول نیز می گردد.

به جای آن می توانید، الیافی که از ترکیب مواد مصنوعی ساخته شده اند، استفاده کنید. بهترین جوراب های مخصوص دویدن از مواد مصنوعی مانند: پلی استر، نایلون و سایر الیاف پلاستیکی تولید می شوند. ویژگی اصلی شان، داشتن قابلیت تنفس، از بین بردن سریع رطوبت و عرق پا می باشد.

جوراب مخصوص دویدن,جوراب مخصوص دویدن,جوراب مخصوص دویدن,

2- جوراب مناسب با شکل آناتومی پاهای خودتان انتخاب کنید.

اگر برای دویدن یک جوراب ساده پنبه ای انتخاب کنید و بپوشید، به احتمال خیلی زیاد به دور قوزک هایتان جمع می شود و باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی بر روی پوست تان می گردد. شما باید یک طراحی جوراب مناسب خطوط پای خودتان را بپشوید تا کاملا بر روی پایتان ثابت بماند و لیز نخورد. آن وقت اصلا احساس ناراحتی و تاول را نخواهید داشت.

طراحی های خاص مردانه و زنانه آن در بازار یافت می شود که دقیقا مناسب با فرم های معمول پا می باشد.

جوراب مخصوص دویدن,جوراب مخصوص دویدن,جوراب مخصوص دویدن,

3- فراموش نکنید، اندازه خیلی مهم است.

حواستان باشد که اگر جوراب خیلی کوچک را بپوشید، باعث ایجاد اختلال در گردش خون شما می شود. اگر هم بزرگ باشند، جمع شده و اصطلاک بر روی پوست بیشتر می شود و سپس باعث ایجاد زخم می گردند. در هنگام انتخاب حتما به اندازه مناسب کفش تان دقت نمایید.

4- سایر ویژگی های دیگر هنگام خرید جوراب

بر اساس نیاز و سلیقه تان، می توانید از بین مدل های مختلف جوراب ورزشی مخصوص دویدن، یکی را انتخاب کنید. در پایان می خواهیم چند مورد از محبوب ترین این ویژگی ها را بیان کنیم.

  • فشرده سازی: جوراب های با قابلیت فشرده سازی در بین دوندگان بسیار محبوب می باشند به این دلیل که جریان خون را به سمت قلب هدایت می کنند و به گردش خون در بدن کمک می کنند.
  • بالشتک: بعضی از دوندگان جوراب با بالشتک در قسمت پاشنه را ترجیح می دهند. این بالشتک اضافه، منجر به کاهش خستگی پا می گردد.
  • کششی: بسیاری از این نوع جوراب ها، یک سری نوارهای کششی در امتداد مچ و ساق دارند. وجود آنها از لیز خوردن  و افتادن جوراب بر روی مچ پا، در هنگام دویدن جلوگیری می کند.
  • قد: پارمتر بعدی اندازه طول آنها است. که اندازه مچ پا تا زیر زانو وجود دارد. اگر شما طرح کوتاه تا مچ را ترجیح می دهید، سبک هایی با زبانه ای درست در پشت پا وجود دارد؛ تا مانع از تماس مستقیم کفش با پوست پا بشود.