آیا خرید کردن در کاهش استرس تاثیرگذار است؟

آیا خرید کردن در کاهش استرس تاثیرگذار است؟

یکی از لذت بخش ترین کارها برای بسیاری از افراد، خرید کردن به شمار می رود. خرید کردن حس بهتری در افراد ایجاد کرده و در کنترل استرس تاثیرگذار است، اما در صورتی که مسئله خارج از کنترل افراد باشد، مشکل ساز خواهد بود.

خرید کردن بیش از حد موجب می شود تا پول بیشتری خرج کرده و دچار مشکلات مالی شوید. علاوه بر این خرید درمانی ممکن است مانند اعتیاد شما را وادار به خرید کالاهایی کند، که نیازی به آن ها ندارید. البته چنین مسائلی نیز موجب افزایش استرس و اضطراب می شود. در این مقاله به خرید درمانی و تاثیرات آن اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

تاثیر خرید کردن در زمان استرس و اضطراب

تاثیر خرید کردن در زمان استرس و اضطراب

زمانی که افراد تحت فشار استرس قرار می گیرند واکنش متفاوتی نسبت به خرید کردن خواهند داشت. ممکن است افراد در زمان استرس هوس خرید شیرینی کنند و نسبت به سایر لذت های زندگی پاسخ های متفاوتی داشته باشند. اغلب افراد در زمان استرس تمایل بیشتری نسبت به خرید خوراکی ها و غذاها دارند.

البته در صورت داشتن خرید افراطی و بیش از حد در زمانی که بودجه مالی محدودی دارید، داستان متفاوتی ایجاد می کند.

افرادی که در معرض خرید افراطی قرار دارند، حجم زیادی از بدهی، اضطراب و خستگی را تجربه می کنند.

نکات مهم در خرید درمانی

عیبی ندارد که هر چند وقت یکبار برای مقابله با استرس و ناراحتی خرید درمانی انجام دهید، اما بهتر است برای بهره مندی از فواید خرید کردن به نکات زیر توجه داشته باشید:

خرید بر اساس بودجه

بسیاری از افراد با شنیدن خرید درمانی به یاد بدهی های حاصل از آن می افتند. توصیه می شود برای پیشگیری از چنین مشکلاتی خرید خود را بودجه بندی کنید. هر ماه مقداری از بودجه خود را برای خرید درمانی کنار بگذارید و خرید خود را بر اساس آن انجام دهید. در صورتی که پس از گذراندن حد مجاز بودجه خود قصد خرید چیزی را دارید، یک برنامه پس انداز پول برای آن در نظر بگیرید. پس انداز کردن برای خرید چیزی که دوست دارید، حس پاداش را افزایش می دهد.

خرید لوازم مورد نیاز

از خرید درمانی برای خرید لوازم مورد نیاز خود مانند خوار و بار و لوازم بهداشتی استفاده کنید؛ زیرا در این صورت می توانید به بهبود حال روحی خود کمک کنید. البته ممکن است خرید خوار و بار کار هیجان انگیزی نباشد، اما مطمئنا خرید از یک مغازه جدید می تواند جالب باشد؛ زیرا می توانید محصولات جدیدی پیدا کرده و نسبت به استفاده از آن ها هیجان زده باشید.

نگاه کردن به ویترین فروشگاه

نگاه کردن به ویترین فروشگاه ها به تنهایی فواید بسیار زیادی دارد و به در بهبود حال روحی افراد تاثیرگذار است، پس بهتر است پیش از خرید درمانی به ویترین فروشگاه ها نگاه کنید.

تاثیر خرید کردن در زمان استرس و اضطراب

فکر کردن به خرید خود

در صورت نگرانی از خرید بیش از حد، بهتر است پیش از خرید کمی منتظر بمانید و به آن فکر کنید، تا از نیاز واقعی به کالا مطمئن شوید.

کمک گرفتن برای برطرف کردن مشکلات جدی

برخی از مشکلات مانند استرس ناشی از شروع یک کار یا اضطراب نسبت به ارائه پروژه پایان ترم است و نشان دهنده یک استرس پنهانی نیست، اما زمانی که پس از دعوا با همسر خود قصد خرید داشته باشید و همیشه در زمان نگرانی و ناراحتی به دنبال خرید از فروشگاه های اینترنتی مختلف باشید، بهتر است برای برطرف کردن آن از یک درمانگر کمک بگیرید.

آیا خرید درمانی مفید است؟

طبق تحقیقات و آزمایش های صورت گرفته خرید کردن بدون برنامه ریزی در بهبود حال بد و کنترل استرس تاثیرگذار است. بهتر است بدانید خرید درمانی اثراتی منفی مانند: پشیمانی، احساس گناه، اضطراب یا سایر مسائل ایجاد کننده استرس در خریدار را نداشته و بهبود روحیه خریدار تا مدت ها پس از خرید باقی می ماند.

برخی از افراد تصور می کنند خرید درمانی موجب خرید کردن بیش از حد می شود، اما معمولا افراد بر اساس بودجه خود خرید می کنند.

احساس ناراحتی، استرس و اضطراب ریشه در حس ضعف افراد دارد و خرید درمانی با ایجاد حس قدرت هنگام تصمیم گیری، موجب کنترل این احساسات می شود.

البته در صورتی که خرید درمانی به صورت متعادل انجام شود، پس از خرید حس پشیمانی و منفی تجربه نخواهید کرد و نباید از خرید درمانی به عنوان روش همیشگی برای مقابله با احساسات منفی استفاده کرد.

تاثیر خرید کردن در زمان استرس و اضطراب

جملات پایانی

در زندگی افراد خرید کردن تاثیر زیادی در کنترل استرس و ناراحتی دارد. برای بهره مندی از تاثیرات آن خرید درمانی به شکل درست اهمیت بالایی دارد، که در این مقاله به تمامی نکات در این زمینه اشاره شد.