علت سوراخ شدن لباس چیست؟

علت سوراخ شدن لباس چیست؟

مطمئنا برای درصد زیادی از افراد این اتفاق رخ داده است، که بی دلیل سوراخ های ریزی بر روی لباس ایجاد شود. ایجاد سوراخ های ریز از جمله اتفاقات ناخوشایندی است، که پس از به وجود آمدنشان دیگر قابل استفاده نخواهند بود. زمانی که با چنین اتفاقی رو به رو می شوید به دنبال علت های بروز آن هستید. در این مقاله از نیلاتن به علت سوراخ شدن لباس ها و روش هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل می پردازیم.

علت سوراخ شدن لباس

دغدغه بسیاری از افراد سوراخ شدن لباس هایشان است، که در قسمت زیر به علت های آن اشاره خواهیم کرد:

وجود بید و حشرات مختلف 

مطمئنا فکر می کنید وجود هرگونه حشرات در خانه به بهداشت و تمیزی مرتبط است، اما بهتر است بدانید که این موضوع هیچ ارتباطی به بهداشت و تمیزی ندارد.

وجود بید در کمد لباس ها با ورود یک بید ماده و تخم گذاری آن صورت می گیرد. بیدها اندازه کوچکی دارند، به همین دلیل به راحتی قابل رویت نیستند.

علاوه بر بید موجوداتی به نام موریانه وجود دارند، که افراد تصور می کنند تغذیه آن ها از چوب است. بهتر است بدانید موریانه نیز مانند بید و هر موجود دیگری می تواند به پارچه و لباس آسیب زده و آن را سوراخ کند.

بافت و جنس پارچه

البته کیفیت بافت پارچه نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نیست. کیفیت برخی از پارچه ها پایین است و کیفیت پایین پارچه موجب سوراخ شدن لباس می شود. زمانی که یک لباس بافتی نازک و ضعیف داشته باشد، ممکن است در کوتاه ترین زمان پاره شود.

نحوه شستشو لباس

یکی از مهم ترین دلایل سوراخ شدن لباس شستشوی نامناسب آن محسوب می شود. از عوامل موثر در شستشوی نامناسب لباس می توان به: استفاده نادرست از ماشین لباسشویی و ماده شوینده اشاره کرد.

در صورتی که برای شستشوی لباس های خود از تنظیمات مناسب ماشین لباسشویی استفاده نکنید، پس از چندین بار شستشو سوراخ های ریز و ناخوشایندی بر روی آن ها ایجاد می شود.

علاوه بر این استفاده از مایع شوینده نامناسب نیز به بافت پارچه آسیب می رساند. به عنوان مثال: استفاده مداوم از سفید کننده ها موجب فرسایش بافت پارچه و در نهایت سوراخ شدن لباس ها می شود.

علت سوراخ شدن لباس

خشک کردن نادرست لباس

خشک کردن نامناسب آن ها پس از شستشو از دیگر دلایلی بروز این مشکل به شمار می رود. خشک کردن لباس اهمیت بالایی دارد و در صورتی که به درستی انجام نشود، به بافت پارچه آسیب می رساند. بهترین روش از بین بردن رطوبت موجود در بافت پارچه، پهن کردن آن در هوای آزاد است.

در صورتی که لباس را روی سطح صافی پهن نکنید، آسیب های زیادی به لباس وارد شده و توسط موانع تیز پاره می شود. از بهترین روش خشک کردن لباس می توان به آویزان کردن آن روی خشک کن های فلزی اشاره کرد.

استفاده از اکسسوری های آسیب زننده

استفاده از اکسسوری های آسیب زننده نیز در بروز چنین مشکلاتی بی تاثیر نیست. اکسسوری های آسیب زننده شامل: سگک های بزرگ و تیز، دکمه های فلزی، بندهای فلزی و… می شود. این اکسسوری ها به لباس هایتان در ماشین لباسشویی آسیب می رساند، به خصوص زمانی که ماشین لباسشویی با سرعت بالایی در حرکت باشد، این سگک ها با لباس برخورد کرده و منجر به سوراخ شدن آن می شود.

علائم وجود بید در کمد لباس ها

برای اطمینان نسبت به وجود بید در کمد لباس ها علائمی وجود دارد، که شامل موارد زیر است:

  • ایجاد سوراخ های کوچک روی لباس
  • تغییر رنگ لباس ها
  • ظاهری گرد و خاکی روی لباس های کمتر استفاده شده
  • لایه های شبکه مانند در گوشه قفسه ها و لایه های کمد لباس
  • وجود بوی نامطبوع در قفسه لباس ها 
  • ظاهر کف مانند در گوشه ای از ظروف مواد غذایی

با لباس های سوراخ شده چه کنیم؟

روش های متعددی برای از بین بردن سوراخ روی لباس ها وجود دارد، که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوختن با نخ همرنگ

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن سوراخ روی لباس، دوختن آن با نخ همرنگ شناخته می شود. البته زمانی که سوراخ ایجاد شده کوچک است می توانید از این روش برای پنهان کردن آن استفاده کنید.

علت سوراخ شدن لباس

استفاده از استیکرهای تزئینی

به جای دوخت ساده می توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و استیکرهای تزئینی را برای پنهان کردن سوراخ ها به کار ببرید. انجام این کار علاوه بر از بین بردن سوراخ روی لباس موجب افزایش جذابیت آن می شود.

گلدوزی روی سوراخ

روش محبوبی که درصد زیادی از افراد از آن استفاده می کنند، گلدوزی روی سوراخ به شمار می رود. گلدوزی با نخ های مخصوص انجام می شود. در صورتی که کمی خلاقیت داشته باشید، می توانید با این روش سوراخ ایجاد شده روی لباس هایتان را بپوشانید.

جمع بندی پایانی

علت سوراخ شدن لباس برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. علت و روش های از بین بردن لباس های سوراخ برای درصد زیادی از افراد اهمیت بالایی دارد، که در این مقاله به تمامی نکات مهم در این زمینه پرداختیم.