چگونه از جواهرات مراقبت کنیم؟

چگونه از جواهرات مراقبت کنیم؟

یکی از محبوب ترین و با ارزش ترین اکسسوری ها، جواهرات شناخته می شوند. استفاده از آن ها برای تمامی خانم ها لذت بخش است. در حال حاضر جواهرات با طرح ها و مدل های متنوعی طراحی و ساخته می شوند و خانم ها می توانند مدل های دلخواه خود را خریداری کنند.

همانطور که می دانید این اشیا گران قیمت هستند، به همین دلیل بهتر است نسبت به روش های نگهداری از آن ها شناخت کافی داشته باشید،  تا همیشه سالم و درخشان باقی بمانند.

در این مقاله قصد داریم به روش های مراقبت از طلا اشاره کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

روش های مراقبت از جواهرات

روش های مراقبت از جواهرات

جواهرات را از نور و گرما حفظ کنید

همانطور که می دانید تابش نور مستقیم آفتاب به پوست انسان آسیب می رساند. نور و گرمای آن تاثیراتی منفی در میزان دوام، استحکام و رنگ آن جواهرات خواهد داشت. تابش مستقیم نور خورشید به مرور زمان علاوه بر از بین بردن رنگ سنگ های جواهر، موجب صدمه دیدن برخی از آن ها می شود.

به عنوان مثال سنگ هایی که زودتر از سایر سنگ ها در برابر صدمات ناشی از تابش نور آفتاب قرار می گیرند شامل: سنگ های آمیتیس، توپاز، کونزیت و صدف های تراش خورده می شوند.

مروارید و عاج که در دسته متریال ارزشمند قرار می گیرند، در صورتی که به طور مداوم در برابر تابش نور خورشید قرار گیرند، رنگ خود را از دست خواهند داد. زمانی که جواهراتی همچون کهربا در برابر تابش مستقیم خرشید قرار گیرند، به مرور زمان تیره خواهد شد.

تغییر دمای ناگهانی و گرمای زیاد منجر به شکسته شدن برخی از جواهرات می شود؛ زیرا گرما تمامی رطوبت موجود در سنگ های قیمتی و جواهرات را تبخیر کرده و این موضوع موجب کاهش زیبایی آن ها می شود.

مثلا مروارید خشک و شکننده می شود و رنگ واقعی خود را از دست خواهد داد و اوپال سفید یا قهوه ای می شود و ترک های بسیار ریزی روی سطح آن به وجود می آید.

جواهرات را از مواد شیمیایی دور نگه دارید

در صورتی که جواهرات مانند: طلا، نقره یا پلاتین در معرض مواد شیمیایی قرار گیرند، رنگ خود را از دست خواهند داد.

مواد شیمیایی شامل: لوسیون، لوازم آرایشی، اسپری مو، عطر و… می شود.

توصیه می شود پیش از رفتن به استخرهای عمومی جواهرات خود را از سر و گردن خود خارج کنید. آب استخر دارای مقدار زیادی کلر و مواد ضد عفونی کننده است و به مرور زمان ظاهر جواهرات را تغییر داده و به سنگ های قیمتی روی آن آسیب می رساند.

علاوه بر این مواد شیمیایی مورد استفاده برای شستشوی لوازم منزل مانند:  شوینده ها و سفید کننده ها، آسیب های زیادی به طلا و جواهرات وارد می کنند. به همین دلیل بهتر است از تماس این مواد با جواهرات جلوگیری کنید. 

مراقبت از طلا

به جواهرات ظریف توجه بیشتری داشته باشید

معمولا برای جذابیت و زیبایی بیشتر سنگ های قیمتی، ظریف کاری های زیادی انجام شده است. ممکن است این ظریف کاری های انجام شده با حرارت، بخار یا تمیزکننده های التراسونیک آسیب ببینند و از بین بروند.

به همین دلیل بهتر است پس از خرید جواهرات خود اطلاعات کاملی در زمینه کارهای صورت گرفته روی آن کسب کنید، تا جواهرات تان مانند روز اول سالم و درخشان باقی بمانند.

تمیز کردن جواهرات را با امن ترین روش انجام دهید

یکی از روش های تمیز کردن تمامی جواهرات، استفاده از آب و صابون ملایم و مسواک نرم است. پس از تمیز کردن آن با مسواک نرم، از یک دستمال نرم و بدون پرز برای خشک کردن آن استفاده کنید.

بهتر است برای شستشوی جواهرات از پاک کننده طلا و جواهرات استفاده کنید. آن ها را داخل یک لیوان آب و صابون قرار دهید و بشویید تا نسبت به جدا نشدن سنگ های آن مطمئن شوید. پس از انجام این کار نسبت به سلامت جواهرات خود نگران نباشید.

برخی از سنگ های قیمتی مانند مروارید، نرم هستند و به سرعت دچار خط و خش می شوند. توصیه می شود بری شستشوی آن ها از یک برس نرم استفاده کنید. سپس یک لیوان محلول آب و صابون درست کرده و به کمک برس روی سطح مروارید بکشید. در نهایت آن را با یک حوله نرم خشک کنید.

نسبت به خشک شدن آن مطمئن شوید؛ زیرا لکه های آب باقی مانده موجب کدر شدن آن می شود. 

جواهرات را در جای مطمئن نگه دارید

برای مراقبت از جواهرات خود به هیچ عنوان آن ها را بدون محافظ داخل کشو قرار ندهید. این کار موجب در هم پیچیده شدن جواهرات می شود، که در نهایت روی هم کشیده شده و موجب خش برداشتن سطح آن ها می شود. علاوه بر این موجب شکسته شدن سنگ های ظریف و نازک می شوند.

هزینه و قیمت خرید جواهرات بسیار بالا است، به همین دلیل بهتر است جعبه ای مناسب برای آن ها تهیه کنید، تا موجب برخورد و کشیدگی جواهرات بر روی یکدیگر نشود.

معمولا در تولید جعبه های جواهرات از پارچه های ساتن یا مخمل استفاده شده است، که هیچ پرزی ندارند و تاثیراتی منفی بر روی جواهرات نخواهند داشت.

سعی کنید زنجیرها را آویزان کنید، تا مانع از گره خوردن آن ها شود و انگشتر ها را در جای مخصوص قرار دهید.

جواهراتی که دارای سنگ های قیمتی همچون: مروارید و اوپال هستند را در پارچه ای مناسب بپیچید و سپس در جعبه مخصوص جواهرات قرار دهید، تا در معرض جریان هوا قرار نگیرند.

پاک کننده طلا و جواهرات

جمع بندی پایانی

در این مقاله به روش های نگهداری و مراقبت از جواهرات اشاره شد. 

امیدواریم نکات گفته شده مفید بوده باشد و به کمک اطلاعات گفته شده جواهراتی سالم و نو داشته باشید.