نحوه تمیز کردن انواع کفش ها

نحوه تمیز کردن انواع کفش ها

بسیاری از افراد به دلیل ظاهر نامناسب کفش های خود، به دنبال خرید کفش های جدید هستند، اما نمی دانند که با تمیز کردن اصولی می توانند ظاهر تازه ای به آن ها ببخشند. البته روش شستشوی هر یک از انواع کفش ها با یکدیگر متفاوت است و تمیز کردن کفش ها با روش نامناسب موجب آسیب رسیدن به آن ها می شود.

در ادامه قصد داریم به کاربردی ترین روش های تمیز کردن انواع کفش ها بپردازیم. با نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد می توانید کفش های خود را به درستی تمیز کرده و مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار دهید، پس با ما همراه باشید.

تمیز کردن انواع کفش ها

مدت زمان تمیز کردن کفش ها

مدت زمان تمیز کردن کفش ها به عوامل مختلفی همچون: آب و هوا، بارندگی، جنس و رنگ کفش بستگی دارد و نمی توان زمان مشخصی را برای شستشوی کفش ها در نظر گرفت.

در صورتی که می خواهید کفش هایتان همیشه نو و تمیز به نظر برسند، باید روتین مشخصی برای شستشوی آن ها داشته باشید.

توصیه می شود حداقل ماهی یک بار زمانی را به تمیز کردن کفش هایتان اختصاص دهید. البته بهترین زمان برای شستشوی کفش ها دقیقا پس از ایجاد لکه است؛ زیرا می توان به راحتی آن را تمیز کرد. 

در نظر داشته باشید که شستشوی مدام موجب کوتاه شدن طول عمر کفش می شود.

مراحل تمیز کردن انواع کفش ها

کفش های چرم

کفش های چرم و ورنی به کمک یه دستمال یا حوله نمدار به راحتی تمیز می شوند. البته تمیزی تفاوت زیادی با اینکه کفش جلوه زیبایی داشته باشد، دارد.

کفش های چرمی زمانی که خاکی شوند، قبل و پس از تمیز کردنشان با یکدیگر قابل مقایسه نیستند؛ زیرا بسیار زشت و کهنه به نظر می رسند.

برای تمیز کردن کفش های چرم به چیزی بهتر از آب و دستمال نیاز دارید. بهتر است برای تمیز کردن آن ها از واکس، کرم ها و اسپری های مخصوص استفاده کنید.

کفش های جیر

روش تمیز کردن کفش های جیر تفاوت زیادی با سایر کفش ها دارد؛ زیرا جنس آن خاص و متفاوت است. جیر نوعی چرم شناخته می شود و در دسته چرم های لوکس قرار می گیرد که بسیار حساس و آسیب پذیر است.

برای از بین بردن لکه های سخت می توانید از یک کاغذ سمباده ی دانه ریز استفاده کنید. البته این کار موجب روشن شدن قسمتی از کفش می شود.

برای از بین بردن لکه های آب روی کفش های جیر بهتر است از خود آب کمک بگیرید. حوله را در حدی که مرطوب شود به آب آغشته کنید، سپس آن را تا زمانی که اثری از لکه باقی نماند روی قسمت مورد نظر بکشید.

آب می تواند جیر را بی رنگ کند، پس از یک دستمال خشک برای گرفتن رطوبت آن استفاده کنید. 24 ساعت اجازه دهید تا خشک شود و سپس با قرار دادن کاغذ مچاله داخل کفش از تغییر شکل دادن آن پیشگیری کنید.

برای برطرف کردن مشکل ساییدگی کفش برس را چندین بار به  صورت جلو و عقب روی ساییدگی های آن بکشید.

کفش های ساتن

کفش های ساتن در دسته جذاب ترین کفش ها قرار دارند. بافت آن شباهت زیادی به پارچه ساتن داشته و بسیار لطیف و براق هستند.

کفش های ساتن به دلیل جلوگیری در برابر رطوبت و هوا، گزینه مناسبی برای روزهای بارانی بهار و پاییز محسوب می شوند. این کفش ها به راحتی به کمک یک پارچه نمدار تمیز می شوند.

در صورت تمیز نشدن لکه با دستمال مرطوب می توانید از محصولات تمیز کننده مرغوب استفاده کرده و لکه های سرسخت روی آن را از بین ببرید.

مراحل تمیز کردن انواع کفش ها

کفش های برزنتی

اکثر کالج ها و کتونی ها در دسته کفش های برزنتی قرار می گیرند، که در گروه های سنی و جنسیتی مختلف پرطرفدار هستند. بسیاری از این کفش ها بندی بوده و تمیز نگهداشتن بندهای آن در زیبایی و جلوه کفش اهمیت بسیار بالایی دارد.

برای تمیز کردن بندها کافیست آن ها را داخل ظرفی از آب و کف قرار داده و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

برای تمیز کردن خود کفش های برزنتی از یک برس نرم کمک بگیرید و روی کفش بکشید تا آلودگی ها و گل و لای آن از بین برود.

برای از بین بردن لکه های روی کفش های برزنتی می توانید از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید، تا به شکل خمیر در آید و سپس مورد استفاده قرار دهید. البته می توانید از ترکیبی که بندها را داخل آن قرار دادید نیز استفاده کنید.

از ترکیب گفته شده تنها بر روی قسمت کوچکی از کفش استفاده کنید و در صورتی که نسبت به آن رضایت داشتید می توانید برای تمامی قسمت ها به کار ببرید.

کفش های پارچه ای

دو روش برای تمیز کردن کفش های پارچه ای وجود دارد، که یکی انداختن آن ها داخل ماشین لباسشویی، که این روش به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است دما، چرخش و نحوه کارکرد ماشین لباسشویی موجب پاره کردن کفش شود.

علاوه بر این در طولانی مدت موجب کاهش طول عمر کفش می شود. دومین راه شستشوی کفش به صورت دستی است که بهترین و ایمن ترین راه شناخته می شود.

نحوه تمیز کردن زیره کفش

مطمئنا میدانید که زیره کفش به دلیل تماس با زمین بیشتر در معرض کثیف شدن قرار می گیرد، پس باید هر از گاهی نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.

ابتدا کف کفش ها را به هم بکوبید تا خاک و گل و لای آن تمیز شود. سپس به کمک یک برس شیاردار یا مسواک شیارهای بین آن را تمیز کنید.

در ادامه همان مسواک را آغشته به مایع ظرفشویی کنید و روی زیره کفش بکشید تا تمیز شود. در انتها آن را به کمک یک پارچه مرطوب آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

مراحل تمیز کردن انواع کفش ها

جملات پایانی

پیش از تمیز کردن هر نوع کفشی بهتر است سطح آن را به کمک یک دستمال یا حوله پاک کنید، تا خاک و ذرات چسبیده به آن از بین بروند؛ زیرا در غیر این صورت هنگام تمیز کردن گل می شود. سپس می توانید از محصولات مناسب موجود در بازار برای تمیز کردن کفش های خود استفاده کنید.

البته تمیز کردن کفش های سفید اصول و قوانین خود را دارند؛ زیرا حساسیت بالایی داشته و باید هنگام تمیز کردن آن مراقب باشید.

فراموش نکنید که بسیاری از کفش های ما نیازی به تعویض ندارند و قابل استفاده هستند؛ تنها کافیست آن ها را به خوبی تمیز کنید، تا با کمترین هزینه به حالت اولیه بازگردند.

امیدواریم نکات گفته شده در این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید نسبت به مراقبت و تمیز کردن کفش های خود اقدام کنید.