شناخت انواع مو و روش های مراقبت از آن

شناخت انواع مو و روش های مراقبت از آن

تمامی انسان ها برا حفظ ظاهر و زیبایی خود به سلامت پوست و موی خود اهمیت می دهند. وظیفه مو عایق سرمایی و محافظت از پوست سر است، اما مهم ترین ویژگی آن تاثیر در زیبایی چهره افراد است. برای داشتن موهایی سالم و بهترین روش های مراقبت از آن باید نسبت به ساختار یا ساختمان مو شناخت کافی داشته باشید.

عوامل مختلفی مانند: رژیم غذایی ناسالم، آلودگی آب و هوا، سبک زندگی ناسالم، استفاده از محصولات نامناسب مراقبتی، موجب آسیب، شکنندگی و ضعیف شدن موها می شود، که معمولا برای افراد ناراحت کننده است.

در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی در مرحله اول باید روتین مراقبت از موهای خود را تغییر دهید. انتخاب روتین مراقبت از مو باید بر اساس نوع مو و عوامل مختلفی انتخاب شود، که در ادامه قصد داریم به تمامی نکات انواع مو و مراقبت از آن بپردازیم، پس همراه ما باشید.

انواع مو و مراقبت از آن

روتین مراقبت از مو چیست؟

انجام روتین مراقبت از مو مانند شروع روش های مراقبت از پوست عمل می کند. در صورتی که روش مناسبی برای مراقبت از موهای خود انتخاب کنید، احتمال نیاز به تغییر آن کاهش می یابد. برای انواع موها روش ها و گزینه های مختلفی در جهت مراقبت از موها وجود دارد، اما باید یک روتین مشخص برای مراقبت از موهای خود پیدا کنید.

موها به برخی ویتامین ها نیاز دارند و باید به صورت مداوم آبرسانی شوند. یکی از دلایل ضعیف شدن تار موها، خشکی و عدم تقویت آن ها شناخته می شود.

مهم ترین روش های مراقبت از مو شامل موارد زیر است:

ماساژ موها با بهترین روغن برای مو

برای مرطوب نگهداشتن و حالت دهی موها، از روغن مناسب برای ماساژ دادن استفاده کنید. به خصوص اگر دارای موهای خشک و وز هستید این روتین را در برنامه روزانه خود داشته باشید تا شاهد نرمی و لطافت موهای خود باشید.

به طور کلی روغن ها در بهبود کوتیکول بیرونی موها تاثیرگذار هستند، که آن ها را مرطوب کرده و به کاهش موخوره کمک می کنند.

علاوه بر این ماساژ موها و پوست سر با استفاده از روغن های طبیعی به افزایش گردش خون و تقویت رشد موها منجر می شود.

ترکیبات موجود در برخی از روغن های مراقبت از مو مانع از ریزش و سفیدی زودرس موها می شود.

برای افرادی که دارای خارش سر هستند، ماساژ سر با روغن های طبیعی موثر خواهد بود.

پاک سازی موها

مرحله بعدی برای مراقبت از موها، تمیز کردن آن ها شناخته می شود. به طور کلی تمیزی موها باید بر اساس جنس و نوع مو به صورت دوره های منظم انجام شود. شما باید شامپو خود را متناسب با جنس و شرایط موهای خود انتخاب کنید.

معمولا شستشوی موها 2 الی 3 بار در هفته با استفاده از یک شوینده ملایم ضرورت دارد. البته دمای آب نیز نقش موثری در سلامت موها دارد. شستشوی موها با دمای آب نامناسب رطوبت سطح مو را از بین برده و موجب خشکی و وز شدن موها می شود و در نتیجه میزان ریزش مو افزایش می یابد.

حالت دهی به موها

حالت دهی موها اهمیت بالایی دارد؛ زیرا در کاهش خشکی و موخوره تاثیرگذار است. معمولا موهایی حالت دار، گره نمی خورند و در نتیجه میزان شکستگی آن ها کاهش یافته و موهای سالم تری خواهید داشت.

برای انجام این کار یک سرم نرم کننده یا ماسک مو مناسب استفاده کنید. این ترکیبات موجب افزایش وزن موها می شود و شاهد موهایی نرم و لطیف خواهید بود.

توصیه می شود برای شستشوی نرم کننده از آب سرد استفاده کنید، تا انجام این کار موجب درخشش موهایتان شود. 

ترمیم موها

در این مرحله باید به ترمیم و کمک به تقویت تارهای مو کمک کنید. بهتر است هر 3 الی 4 هفته یکبار به جای نرم کننده از ماسک موهای مناسب استفاده کنید. ماسک موهای مناسب، موخوره را کاهش داده و سلامت موهایتان را باز می گرداند.

آلودگی و گرما رطوبت موها را از بین برده و موجب خشکی آن ها می شود؛ شما می توانید با استفاده از ماسک موهای مغذی موهایی ابریشمی و درخشان داشته باشید.

علاوه بر این استفاده از ماسک موهای تقویتی موجب استحکام تار مو می شود، پس متناسب با موهای خود مناسب ترین آن ها را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

تقویت موها

برای داشتن موهایی سالم و درخشنده، استفاده از سرم پس از هر بار شستشو ضرورت دارد. استفاده از سرم های مناسب برای درمان و مراقبت از موها فواید زیادی دارند؛ زیرا دارای مواد فعال غنی هستند.

محافظت از موها

محافظت از موها آخرین مرحله روتین مراقبت روزانه از مو محسوب می شوند. موهای ما در طول روز به دلیل عوامل مختلف در معرض آسیب قرار دارند، که همین موضوع موجب مات، تیره و وز شدن موها می شود. استفاده از ترکیبات مختلف از آسیب های محیطی جلوگیری کرده و موجب براقی و زیبایی آن ها می شود.

روتین مراقبت از مو

روتین مراقبت از انواع مو چگونه است؟

هر یک از انواع مو مراقبت های خاص خود را دارند، به همین منظور قصد داریم در قسمت زیر به روتین مراقبت از انواع مو اشاره کنیم:

موهای چرب

افرادی که دارای موهای چربی هستند و پوست سر چربی بیش از حد تولید می کند، ممکن است دچار خارش و شوره سر شود؛ به همین دلیل روتین مراقبت از موهای چرب کمی تفاوت دارد.

این افراد نباید چربی روی سر را به طور کامل از بین ببرند، بلکه باید میزان آن را متعادل کنند. با انجام این کار موهایی سالم و درخشان خواهید داشت. این افراد باید در هر استحمام از شامپوی بیشتری استفاده کرده و موهای خود را بیشتر بشویند. البته توصیه می شود تعداد دفعات شستشوی موها را کاهش دهید؛ زیرا انجام بیش از حد آن توصیه نمی شود.

شستشوی صحیح مو و پوست سر با شامپو به متعادل سازی چربی پوست سر کمک می کند.

برای شستشوی صحیح کافیست مقداری شامپو را در کف دست پخش کرده و سپس به ریشه و کف سر بمالید. از کشیدن ناخن یا اصطکاک زیاد بر روی تارهای مو بپرهیزید. این نوع شستشو پوست سر را تحریک کرده و باعث افزایش تولید روغن می شود.

در صورت استفاده از نرم کننده آن را به ساقه موها بزنید و از تماس با ریشه مو خودداری کنید.

بهتر است برای مراقبت از موی چرب از ابزارهای حرارتی استفاده نکنید. برای مراقبت از موی این افراد از برس و شامپوی مخصوص موی چرب استفاده کنید.

موهای خشک

مراقبت از موی خشک و آسیب دیده کار مشکلی به نظر می رسد. این موها به دلیل خشکی و وز زیاد در معرض شکستگی قرار می گیرند. استفاده از مواد مغذی و آبرسان مناسب در کاهش خشکی موها تاثیر بسزایی دارد.

ترکیبات طبیعی مانند: روغن زیتون، تخم مرغ، موز، آلوئه ورا، شنبلیله و ماست برای مراقبت از موی خشک مناسب است.

این ترکیبات موها را هیدراته کرده و منبع ویتامین و آنتی اکسیدان ها محسوب می شوند. با استفاده از این ترکیبات شاهد موهایی نرم و ابریشمی خواهید بود.

موهای فر و مجعد

موهای فر و مجعد به مراقبت های خاصی نیاز دارند. در مرحله اول باید از نرم کننده ها و شامپوهای مناسب استفاده کنید. در مرحله بعد برای مراقبت از موهای فر از استفاده بیش از حد شامپو خودداری کنید.

استفاده از ماسک ها و نرم کننده های قبل از حمام برای مراقبت از موهای فر ضرورت دارند. از برس زدن بیش از حد موهای فر و مجعد خودداری کرده و تا حد امکان از ابزارهای حرارتی استفاده نکنید.

در صورت استفاده از سشوار یا اتوی مو، حرارت متوسط آن را انتخاب کنید.

بهتر است برای شانه زدن موهای فر از شانه های دندانه پهن استفاده کنید و شستشوی موهایتان را با آب سرد انجام دهید.

کوتاهی منظم انتهای موها از شکستگی و ریش ریش شدن آن ها جلوگیری می کند. استفاده از سرم های مغذی و اسپری های گره باز کن در سلامت و درخشش موهای فر نقش موثری دارند.

موهای معمولی

مراقبت از موهای معمولی کار نسبتا ساده ای است. معمولا این نوع موها نسبتا سالم بوده و به مراقبت ویژه ای نیاز ندارند. روتین مناسب موهای معمولی استفاده از شامپو مناسب است، که چربی مورد نیاز موها باقی مانده و رطوبت آن حفظ می شود. روتین مراقبت از موهای معمولی می توان به: شانه زدن صحیح موها، استفاده از سرم ها و ماسک های مناسب و حفظ بهداشت موها اشاره کرد.

انواع مو و مراقبت از آن

جمع بندی پایانی

شناخت انواع مو و روش های مراقبت از آن برای درخشش و سلامت موها اهمیت زیادی دارد. برای داشتن موهایی سالم و زیبا داشتن روتین مراقبتی مناسب تاثیرگذار است، که در این مقاله تمامی موارد را مورد بررسی قرار دادیم.