کاشت مو و مراقبت های پس از آن

کاشت مو و مراقبت های پس از آن

کاشت مو از جمله اقداماتی است که در زندگی افرادی که از ریزش مو رنج می برند، تاثیر بالایی دارد. درست است که کاشت مو جذابیت و زیبایی افراد را باز می گرداند، اما تصور نکنید که پس از انجام آن کار تمام است. برای اینکه بتوانید از تاثیرات مثبت کاشت مو بهره مند شوید باید نسبت به انجام و مراقبت ها و محدودیت های آن شناخت کافی داشته باشید.

مراقبت های پس از کاشت مو به اندازه خود عمل حائز اهمیت است و در میزان موفقیت در کاشت مو تاثیر بالایی دارد.

مراقبت از مو و پوست سر به مواردی همچون: تغذیه، شستشو و استراحت بستگی دارد، که می توانید با گذشت زمان از میزان این مراقبت ها کم کنید.

مراقبت های پس از کاشت مو چیست؟

کاشت مو چیست؟

کاشت مو نوعی جراحی تخصصی به شمار می رود، که توسط جراح متخصص صورت می گیرد. جراح فولیکول های مو را از قسمت هایی که مو دارند یا قسمت هایی از بدن برداشته و در نواحی طاس و بدون مو قرار می دهند. کاشت مو موجب می شود تا فولیکول های آسیب دیده ترمیم شده و مجددا رشد کنند.

کاشت مو شامل مراحل زیر است:

  • برداشت واحدهای فولیکولار مو از محل اهدا کننده
  • آماده سازی گرافت ها
  • کاشت گرافت ها

مراقبت های پس از کاشت مو چیست؟

در کاشت مو مرحله بهبودی نقش موثری برای رسیدن به نتیجه دلخواه دارد، پس بهتر است نسبت به روش های مراقبت پس از کاشت مو شناخت کافی کسب کنید. این روش شامل موارد زیر است:

نیمه عمود بخوابید

نحوه خوابیدن پس از کاشت مو در چند هفته اول اهمیت بالایی دارد. نباید موهای کاشته شده در تماس با سطوح مختلف قرار گیرند، به همین دلیل توصیه می شود به پشت بخوابید و سر خود را به کمک یک زیر گردنی یا بالش مسافرتی بالا نگه دارید؛ به طوری که سر در زاویه 45 درجه قرار گیرد. این کار از تماس پوست هنگام خواب جلوگیری کرده و به کاهش تورم کمک می کند.

از شستشوی موها پس از کاشت مو بپرهیزید

معمولا تا 48 ساعت پس از کاشت از شستشوی موها خودداری کنید. پس از گذشت این مدت زمان می توانید به آرامی موهای خود را با آب گرم و شامپو شستشو داده و سپس آبکشی کنید. انجام این کار در 14 روز ابتدایی پس از کاشت، از ایجاد دلمه بیش از حد پیشگیری می کند. سپس می توانید با راهنمایی پزشک روتین معمولی خود را داشته باشید.

فشار ملایمی به گرافت ها وارد کنید

در صورتی که پس از شستشوی موها دچار تورم یا خونریزی شدید، می توانید به کمک یک گاز استریل یا پارچه مرطوب تمیز 5 الی 10 دقیقه به ناحیه مورد نظر فشار ملایمی وارد کنید. از مالیدن ناحیه مورد نظر خودداری کنید؛ زیرا خطر ایجاد عفونت را افزایش می دهد. ایجاد دلمه از جنبه های روند بهبودی شناخته می شود، اما باید از دستکاری آن ها خودداری کرد. زمانی که پس از دوش گرفتن فشار ملایمی به گرافت ها وارد کنید خون جذب شده و از ایجاد تورم جلوگیری می شود.

داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید

پس از کاشت مو پزشک برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد، مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را تجویز می کند. علاوه بر این ممکن است پزشک شما برای رویش موهای کاشته شده و جلوگیری از ریزش مو داروهای مختلفی تجویز کند.

مراقبت های پس از کاشت مو چیست؟

به دستورات پزشک پس از کاشت مو پایبند باشید

زمانی که پزشکی کاشت مو انجام می دهد، فهرستی از مراقبت های پس از آن در اختیار بیمار قرار می دهد، که بیمار باید به تمامی این نکات پایبند باشد. از طرفی بیمار باید در فواصل زمانی مشخص به پزشک خود مراجعه کند تا روند بهبودی مورد بررسی قرار گیرد.

انجام فعالیت های سنگین ممنوع

ورزش پس از کاشت مو فشار خون را افزایش می دهد، که ممکن است موجب بروز خونریزی و ریزش موهای کاشته شده شود؛ به همین دلیل باید در هفته اول پس از کاشت مو از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید. البته ممکن است پزشک مدت زمان بیشتری را توصیه کند. هرچه میزان این فعالیت بیشتر باشد، تاثیرات منفی بر روی کاشت مو بیشتر خواهد بود.

هنگام خروج از ماشین مراقب باشید تا فشاری به سر وارد نشود. از خم شدن و نگاه کردن به پایین اجتناب کنید؛ زیرا خون به سمت سر حرکت کرده و احتمال خونریزی افزایش می یابد.

پوست سر را در معرض نور خورشید قرار ندهید

در چند روز اول پس از کاشت مو قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید بسیار مهم است. پوست سر پس از جراحی حساسیت بالایی دارد و ممکن است به گرافت ها آسیب برسد. بهتر است تا حد امکان از قرار گرفتن در برابر نور خورشید در 1 ماه اول خودداری کنید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید

حداقل تا 30 روز پس از انجام این جراحی از سیگار کشیدن بپرهیزید. سیگار کشیدن جریان خون را در فولیکول های مو کاهش داده، بهبودی را دشوار کرده و رشد موهای جدید را مختل می سازد.

از تعریق بدن جلوگیری کنید

از انجام فعالیت هایی که موجب تعریق بدن می شود، دوری کنید. دمای بالای بدن موجب تعریق بدن می شود و در نتیجه خطر ایجاد عفونت را در ناحیه کاشت مو افزایش می یابد.

در صورتی که شغل شما در محیط های گرم انجام می شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز میزان مرخصی خود را افزایش دهید.

اصلاح رژیم غذایی را فراموش نکنید

بخش قابل توجهی از مراقبت های پس از کاشت مو به اصلاح رژیم غذایی بستگی دارد. در صورتی که به غذاهای تند علاقه مند هستید، باید از مصرف آن ها بپرهیزید. الکل نیز مانند رقیق کننده خون عمل کرده و احتمال ایجاد خونریزی را افزایش می دهد.

صبور بودن مهم است

صبور بودن یکی از مهم ترین کارهایی است که در روند بهبودی اهمیت دارد. حدودا 3 تا 6 ماه زمان می برد تا موها رشد کنند. پیش از آن گرافت ها در حال بهبودی هستند. در اکثر مواقع گرافت ها در عرض 9 ماه تولید مو را به پایان می رسانند و از آن پس رویش موها به صورت طبیعی صورت می گیرد و علائم محدودی از انجام کاشت مو باقی می ماند.

مراقبت های پس از کاشت مو چیست؟

جملات پایانی

کاشت مو و مراقبت های پس از آن برای افرادی که از ریزش مو رنج می برند، اهمیت بالایی دارد. برای داشتن بهترین نتیجه و بهبود پس از کاشت مو، آشنایی با مراقبت های پس از آن ضرورت دارد، که در این مقاله تمامی این نکات مورد بررسی قرار گرفت.