راه های خلاص شدن از موی چرب

راه های خلاص شدن از موی چرب

چربی زیاد از داشتن موهایی سالم و زیبا جلوگیری می کند. موی چرب نیز مانند پوست چرب افراد را با دغدغه های زیادی رو به رو می کند. در صورتی که علت و نحوه کنترل آن را ندانید، تحمل کردن آن برایتان دشوار خواهد بود. همه افراد دوست دارند تا مانند دوران کودکی پوست و موی سالم و شادابی داشته باشند.

البته چربی طبیعی موها تا حدی نرمال بوده و برای مو ضرورت دارد، اما در صورتی که میزان این چربی بیش از حد باشد، باید علت آن را تشخیص داده و به فکر کنترل آن باشید.

در این مقاله قصد داریم به دلایل چرب شدن مو و روش های کنترل آن اشاره کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

راه های درمان موی چرب

راه های درمان موی چرب

اگر به دنبال راه درمان موی چرب و ترفندهایی در جهت کنترل چربی موها هستید با انجام روش های زیر می توانید به از بین بردن آن کمک کنید:

استفاده روزانه از شامپو مناسب

ممکن است علت چربی بیش از حد موهایتان، عادت های بهداشتی شما باشد. استفاده از مقدار کم یا زیاد شامپو موجب چرب شدن بیش از حد موها می شود. اگر موهای چربی دارید، باید شستشوی آن را به صورت روزانه انجام دهید. البته شستشوی بیش از یک بار در روز نیز توصیه نمی شود؛ زیرا واکنش زیادی در غدد شما ایجاد کرده و روغن زیادی تولید می کند.

علاوه بر این باید هنگام خرید، شامپو مناسب موهای خود را انتخاب کنید. شامپوهای مناسب موی چرب برای پاک کردن پوست سر و مو طراحی شده اند، که رطوبتی بر روی موها ایجاد نمی کنند.

در صورتی که شوره سر دارید، برای از بین بردن باکتری ها از محصولات حاوی اسیدهای سالیسیلیک همراه با پیریتون استفاده کنید تا چربی های اضافی و شوره سر برطرف شود.

ملایم بودن هنگام شستشوی موها

هنگام شستشوی موها بر روی مالش پوست سر متمرکز شوید. به اندازه متوسط پوست سر خود را ماساژ دهید، اما به اندازه ای که فقط کف شامپو را بر روی موهای خود بمالید، نه به حدی سفت و محکم که پوست سر تحریک شود.

فشار زیاد موجب تحریک بیشتر غدد کف سر می شود و سبوم بیشتری در آن ها ایجاد می کند. پیش از بیرون آمدن از حمام موها را به طور کامل شستشو دهید. شامپو یا نرم کننده باقی مانده لایه ای اضافی بر روی موها ایجاد کرده و موجب چرب شدن موها می شود.

ماساژ مناسب و با دقت

استفاده از نرم کننده رطوبت از دست رفته موها را بازگردانده و از گره خوردن آن ها جلوگیری می کند. در نظر داشته باشید ساقه موها ممکن است به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند، اما پوست سر برای چرب شدن به کمک نیاز ندارد. از نرم کننده ها بر روی پوست سر استفاده نکنید و به جای آن انتهای ساقه مو را به کمک نرم کننده ماساژ دهید.

راه درمان موی چرب

عدم استفاده زیاد از دست ها

از چنگ زدن و لمس بیش از حد موها خودداری کنید. چنگ زدن موجب تحریک غدد می شود و سبوم بیشتری ایجاد می کند. دست زدن به موها علاوه بر تولید سبوم در فولیکول های مو، روغن موجود در دست ها را به موها اضافه می کند. 

استفاده از شامپوهای خشک

اگر می خواهید بین شستشوی موهای خود وقفه بیندازید، یک شامپو خشک می تواند گزینه مناسبی باشد.

این شامپوها برای جذب روغن اضافه و حجم بخشیدن به موها تولید شده اند.

استفاده از شامپوی شفاف کننده

با گذشت زمان برخی از محصولات می توانند حتی پس از شستشوی موها لایه ای بر روی مو باقی بگذارند و این لایه موجب حس چربی بر روی مو می شود. شامپوهای شفاف کننده برای از بین بردن لایه های اضافی روی موها تولید شده اند. معمولا این محصولات یک یا دو بار در ماه مورد استفاده قرار می گیرند، که موهایتان را از شر باقی مانده محصولات یا سایر شامپوها و نرم کننده ها خلاص می کند.

عدم استفاده از محصولات حاوی مرطوب کننده

در صورتی که موهایتان از پیش روغن اضافی تولید می کرد، از یک محصول حالت دهنده حاوی روغن استفاده نکنید. در چنین موقعیتی می توانید از یک اسپری یا موس مناسب برای حالت دادن به موهای خود استفاده کنید.

چربی مو موجب می شود تا میزان روغن موجود در موهایتان از غدد چربی متصل به هر پیاز مو بیشتر باشد.

غدد ماده ای روغنی به نام سبوم تولید می کنند، که در فولیکول مو حرکت کرده و پوست و مو را مرطوب می کند. زمانی که این غدد به درستی کار نکنند، مشکلات زیادی در پوست و مو ایجاد می شود.

ممکن است بدن شما از لحاظ ژنتیکی سبوم بیشتری تولید کند، اما با افزایش سن روغن کمتری تولید می شود.

سبوم در موهای صاف راحت تر از موهای فر و مجعد تولید می شود؛ به همین دلیل اگر موهای نازک و صافی دارید، مطمئنا با چربی بیش از حد مو رو به رو خواهید بود.

افرادی که دارای موی فر و مجعد هستند باید محصولاتی با رطوبت بیشتر مورد استفاده قرار دهند؛ زیرا این رطوبت به ساقه موی آن ها نمی رسد.

دلایل چرب شدن مو

جمع بندی پایانی

خلاص شدن از موی چرب برای افراد اهمیت بالایی دارد. نحوه شستشو، مراقبت و انتخاب محصولات مراقبتی برای داشتن موهایی سالم و شاداب تاثیر بسزایی دارد، که در این مقاله تمامی موارد را مورد بررسی قرار دادیم.